När jag var unge

Liston:
Det börjar bli dags för ett avslut. Jag är trött. Jag måste erkänna att det är jobbigt att hålla masken. Jag försöker att verka så pigg och framåt, men idag när vi var ute och lekte i köket, orkade jag ingenting. Jag blev sömnig och somnade bredvid mamma. När Gurkan kom och ville busa, höjde jag bara tassen. Låt mig vara, sa jag. Jag orkar inte mer.

Jag såg mamma leka med Torsken och Elton och log för mig själv. Precis så lekte hon med mig när jag var liten. Jag for som ett torrt skinn över golvet och drog i allt som var blankt. Jag älskade mammas halsband. Jag klättrade ner i hennes linne och rullade ihop mig mellan hennes bröst, kikade upp över kanten och var bedårande. Jag stal  saker i metall och jag gömde dem i min sovlåda. Jag klättrade som en gud och jag följde efter mammas hand som om den varit en magnet. Ja, jag var precis som Torsken och Elton. Så som mamma skrattar åt dem, skrattade hon åt mig och mina upptårg. Hennes skratt var min belöning. Det fyllde mig med liv och energi.

Nu är jag inte som jag var när jag var ung. Jag älskar fortfarande mammas skratt, men jag orkar inte hoppa och klättra som förr. Idag försökte jag spexa, men föll på sidan. Jag blev förvånad. Vad har hänt mde mina muskler? De lyder mig inte som förr. Jag är stel och knackig och det är värre idag än vad det var igår. Mina lockar har glesnat och pälsen faller av i tussar. Jag luktar inte så gott som förr. Jag är gammal, men det har varit svårt att acceptera det. Jag håller ut så länge det går. En Liston ger sig inte. En Liston slåss tills det inte går längre.

Livet har varit gott mot mig. Jag har träffat den store Clifford (en elak gammal surgubbe som försökte bita mig i tassarna) och bott ihop med en fin familj. Jag har sett gamlingar åldras och nu är det min tur. Livet har varit gott, men snart går även jag till Elysion. Mamma säger att alla hjältar hamnar där och hon säger att jag är en av dem. Jag är inte rädd för Elysion. Jag är inte rädd för något. Det har jag aldrig varit. Rädsla är inte bra för hälsan. Om man är rädd, missar man ju en massa spännande saker och livet blir kort om man bara ska sitta hemma och titta ut. Man måste våga leva, för utan ett visst mått av mod är man redan som en död. Fast utanför Elysion...

Snart kommer Bullen och hämtar mig. Bullen var mammas första råtta och det är han som brukar komma tillbaka och hämta oss när det har blivit vår tid. Det är snart dags för avfärd. Jag känner det, för jag är svag nu. Kroppen lyder inte, tankarna går långsamt och jag har slutat att drömma om framtiden. Jag drömmer bara om det som har varit. Jag drömmer om Amos och Igby. Jag längtar efter dem. Snart ska jag och Amos ses igen och samtala som vi gjorde förr. Jag hoppas att Igby inte biter mig i öronen i Elysion. Jag vet inte om jag står ut med öronnyp i en evighet... Jag undrar om Amos luktar gott i Elysion?


Kommentarer
Postat av: Hannah

Gullunge. Jag blir alldeles tårögd. Jag kommer sakna dig, Liston.

Postat av: ida

Även fast jag inte träffat dig Liston så kommer jag också att sakna dig.

Vet inte vad jag ska säga..

Men En STOR BAMSEKRAM till Dig Liston och till Pernilla!

2006-07-16 @ 13:09:28
Postat av: ida

Vad jag menar med att jag kommer att sakna dig är
för att bloggen har verkligen gjort så man lärt känna dig och det är svårt att tänka sig bloggen
och dina vänner utan dig.
Eller hur man ska förklara.
Du är verkligen en chamör och bara genom att jag läser här har du vunnit mitt hjärta.

2006-07-16 @ 13:12:42
Postat av: r8orna

Liston, du är en ståtlig snygg man, med hedern kvar trots din ålder.
när du passerar regnbågsbron så kommer högst troligt någon snygg kvinnoråtta hämta upp dig i en röd mercedes.
Men den tiden är inte ännu, njut av livet, pussa mammo Pernilla varje dag.

kram

2006-07-17 @ 09:48:47
Postat av: Liston

Vi tor inte p ånågon fjantig regnbågsbro hemma hos oss. Vi är tuffa hjältar och inte stjärtgossar... *morr* Elysion, flickor! Elyyyyysiiioooon!!

2006-07-17 @ 10:06:59
Postat av: anna m mimer o embla

Livets gång består även av en väg mot döden. Lev hela livet och njut av de dagar du har kvar.

Hälsa min Qaanaaq som finns där på andra sidan...

2006-07-18 @ 12:07:06
URL: http://magisk.pirateboy.net
Postat av: Mariaratta

Tack Liston för din fina beskrivning av livets gång, och om vad som händer sen. Jag är visserligen inte så gammal, men lite skrabbig med rossel och fnys och snörvel. Jag orkar inte heller riktigt som när jag var frisk. Jag orkar inte ens kela med matte som förr, bara en liten stund i taget. Men jag tänker inte heller ge upp, jag är seg och tänker kämpa in i det sista, precis som du. Ha det bra, så ses vi i hjältarnas land sen.

Zodiak

2006-07-19 @ 23:08:41
Postat av: Nikolaimarit

Informative website! Thanks!

2009-06-23 @ 08:26:01
URL: http://nikolaimarit.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback